ontwikkeling en evaluatie van een groepsprogramma voor tienermeisjes met autisme

Tienermeisjes met autisme hebben vaak allerlei vragen: Wie ben ik? Wat heb ik nodig? Hoe kan mezelf zijn?
Het programma is ontwikkeld bij PraxisP: het praktijkcentrum van de Faculteit Psychologie en Pedagogische Wetenschappen van de KU Leuven. Vanuit praktijk De Reinpad (Genk) en het Expertisecentrum Autisme (Leuven) wordt het groepsprogramma Spectrum Sisters aangeboden, specifiek gericht op autistische tienermeisjes. Door middel van dit programma brengen we tienermeisjes met elkaar in contact. Dit zorgt voor erkenning en herkenning en het kunnen leren van elkaars ervaringen. De groepen worden begeleid door een hulpverlener in samenwerking met een ervaringsdeskundige.
Binnen de groepen van Spectrum Sisters wordt een veilige plek geboden waar autistische tienermeisjes zichzelf mogen zijn. Via verschillende werkvormen verkennen ze samen thema’s zoals zelfinzicht, sociale behoeften, energiebalans, ontprikkelen en weerbaarheid. Het programma werkt vanuit een neurodiversiteitsaffirmatieve visie, waarbij we autisme niet als een tekort benaderen, maar als een waardevolle vorm van anders-zijn. We hebben daarbij aandacht voor zowel kwaliteiten als noden.

Wat? Spectrum Sisters, een neurodiversiteitsaffirmatief groepsprogramma rond verschillende thema’s
Voor wie? Tienermeisjes met autisme
Waarom? Dit aanbod wil bijdragen aan een positieve (autistische) identiteitsontwikkeling, welbevinden en verbondenheid
Waar richt het onderzoek zich op?
Wat zijn relevante thema’s en werkvormen voor een groepsprogramma voor autistische tienermeisjes?
Via een korte online bevraging onder vrouwen en tienermeisjes met autisme gaan we op zoek naar (uitbreiding van) relevante thema’s en werkvormen voor het programma van Spectrum Sisters.
Hoe ziet het groepsprogramma Spectrum Sisters eruit? Hoe kunnen doelen en methodes zo concreet mogelijk omschreven worden, zodat anderen het groepsprogramma op dezelfde manier zouden kunnen geven?
Spectrum Sisters is al verschillende keren gegeven. Via een werkgroep met de therapeuten en ervaringsprofessionals/-deskundigen van voorgaande groepen gaan we de doelen van het programma verder afbakenen en de werkvormen concretiseren. We stellen een draaiboek op waarin het programma stap voor stap omschreven wordt op basis van input van de werkgroep en literatuurstudie. Ook organiseren we verschillende focusgroepen met ouders van autistische tienermeisjes, ervaringsdeskundigen / ervaringsprofessionals en therapeuten / hulpverleners om feedback te vragen op het draaiboek.
Hoe ervaren tienermeisjes, hun ouders en therapeuten het groepsprogramma?
Via een online vragenlijstonderzoek en interviews vragen we hoe tevreden de deelnemers en hun ouders zijn over de inhoud van het groepsprogramma. Door middel van een focusgroep willen we meer zicht krijgen op de visie van de therapeuten en ervaringsprofessionals/-deskundigen over waarom het programma effect heeft.
Welk effect heeft het groepsprogramma op de tienermeisjes?
Via interviews bij de deelnemers, hun ouders en therapeuten brengen we het effect van het groepsprogramma in kaart. We gaan na welk effect het programma heeft op: (1) de identiteitsontwikkeling, (2) welbevinden en (3) verbondenheid.
Samenwerking

Praktijk De Reinpad
Lotte van Esch

Expertisecentrum Autisme
Kris Evers
In samenwerking met Eleonora Tilkin-Franssens en Lora-Elly Vannieuwenhuysen
Contactpersonen AWA
Jarymke Maljaars en Sara Van der Paelt
Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.