co-creatie en evaluatie van activiteiten om stigma ervaren door autistische personen in de overgang van studeren naar de arbeidsmarkt te verminderen

Autistische personen ervaren vaak stigma op de arbeidsmarkt. In vergelijking met niet-autistische personen hebben ze minder kans om na afstuderen een duurzame job te vinden en ervaren meerdere drempels in het vinden en behouden van een job.
Binnen dit project gaan we aan de hand van de Mozaïek Toolkit (Wereld Gezondheidsorganisatie, 2024) op een participatieve en co-creatieve manier aan de slag om stigma op de werkvloer te verminderen. We gaan na wat er nodig is om een duurzame job in een afgestemde omgeving te vinden en te behouden. Hiervoor brengen we relevante partners samen in een codesigngroep om zowel vanuit ervaringsdeskundigheid en (ervarings)professionaliteit activiteiten uit te werken. Met de activiteiten stimuleren we studenten en werkveldpartners om kritisch naar stereotypes te kijken, kennis over autisme te vergroten en stigma te verminderen. We willen zo de overstap naar werk voor autistische studenten ondersteunen.
Het Mozaïek Toolkit project maakt onderdeel uit van het bredere project ‘Bridge the gAP’ van de AP Hogeschool Antwerpen. De focus van het andere deel van dit project ligt op het ontwikkelen en evalueren van een transitieplan voor studenten met autisme om de overgang naar werk te vergemakkelijken.

Wat? Activiteiten om de overgang van studeren naar werk te ondersteunen
Voor wie? Autistische (net-afgestuurde) studenten en werkveldpartners
Waarom? De activiteiten zijn gericht op het verminderen van stigma
Waar richt het onderzoek zich op?
Hoe ervaren autistische studenten de overgang van studeren naar gaan werken en welke rol speelt stigma daarin?
Via een online vragenlijstonderzoek en interviews onder autistische studenten en (beginnende) werknemers gaan we na hoe autistische personen de overgang van studeren naar werken ervaren en welke rol stigma daarin speelt.
Welke activiteiten voor autistische studenten en het werkveld kunnen bijdragen aan het verminderen van stigma in de overgang van studeren naar werken?
Op basis van de resultaten van het verkennende onderzoek onder studenten en werknemers en een literatuurstudie gaan we samen met de co-designgroep verschillende concrete activiteiten uitwerken. Deze activiteiten zijn bedoeld voor studenten met (een vermoeden van) autisme en werkveldpartners. De activiteiten richten zich op het verminderen van stigma in de overgang van studeren naar de arbeidsmarkt.
Hoe worden de activiteiten door deelnemers ervaren? In hoeverre zijn de doelen volgens de deelnemers bereikt?
Via een online vragenlijstonderzoek en interviews vragen we hoe de autistische studenten en de werkveldpartners de activiteiten hebben ervaren. Ook bevragen we in hoeverre de vooropgestelde doelen volgens de deelnemers zijn bereikt.
Hoe kunnen de activiteiten verder worden verbeterd en geïmplementeerd?
Op basis van de resultaten van het tevredenheidsonderzoek gaan we samen met de co-designgroep de activiteiten verbeteren en stellen we een implementatieplan op voor verdere implementatie binnen de AP Hogeschool en andere settingen.
Samenwerking

AP Hogeschool Antwerpen
Kenniscentrum Mens en Maatschappij
Kenniscentrum Onderzoek Levenslang Leren & Innoveren
Eleonora Tilkin-Franssens, Elena Van den Broeck, Gert Vanthournout, Beno Schraepen
Contactpersoon AWA
Jarymke Maljaars
Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.