Bednet

een verkenning en evaluatie van de inzet van synchroon internetonderwijs voor leerlingen met autisme

Synchroon internetonderwijs (SIO), aangeboden door Bednet in Vlaanderen, is een specifieke vorm van online afstandsonderwijs voor kinderen en jongeren die regelmatig of langdurig afwezig zijn op school. SIO biedt de mogelijkheid om op afstand, via de computer, rechtstreeks en in interactie met de leerkrachten en klasgenoten de lessen te volgen.

Bednet stelt de laatste jaren een sterke toename vast in het gebruik van SIO voor leerlingen met autisme. SIO is als ondersteuningsvorm niet specifiek ontstaan of ontwikkeld voor autistische leerlingen. Naast SIO zijn er nog allerlei andere mogelijkheden om onderwijstrajecten individueel aan te passen. Met dit project willen we meer inzicht verkrijgen in het gebruik van SIO en het verder individualiseren van onderwijstrajecten voor leerlingen met autisme.


Wat? Synchroon internetonderwijs (SIO)

Voor wie? Leerlingen met autisme in het lager en middelbaar onderwijs

Waarom? Om het leerproces verder te zetten en contact te houden met leeftijdsgenoten


Waar richt het onderzoek zich op?

Hoe ervaren leerlingen met autisme, hun ouders en leerkrachten het inzetten van SIO?
We bevragen autistische leerlingen, hun ouders en leerkrachten via een online vragenlijstonderzoek en interviews over hun ervaringen met het gebruik van SIO. We proberen zo meer zicht te krijgen op de volgende deelvragen: Voor welke doelen wordt SIO ingezet? Wat zijn de voorwaarden voor het gebruik van SIO? Wanneer, voor wie en waarom vormt SIO een meerwaarde in het onderwijstraject? Wat zijn werkzame factoren en waar zitten knelpunten? Welke ondersteuning hebben leerlingen, ouders en leerkrachten nodig bij het gebruik van SIO? Hoe kan de terugkeer naar school worden ondersteund? Op basis van de resultaten van deze studie ontwikkelen we richtlijnen en adviezen voor het gebruik van SIO voor leerlingen met autisme. Scholen en andere verwijzers krijgen via deze leidraad meer inzicht in voor wie en wanneer het inzetten van synchroon internetonderwijs wel of niet helpend kan zijn en welke ondersteuning daarbij nodig is.

Welk effect heeft SIO op welbevinden, leren en contacten met leeftijdsgenoten bij leerlingen met autisme?
Via interviews bij autistische leerlingen, hun ouders en leerkrachten bevragen we welk effect SIO heeft op het welbevinden, het leren en de contacten met leeftijdsgenoten van de leerling.

Wat kunnen we leren uit de inzet van SIO over wat meer structurele aanpassingen zouden kunnen zijn in het onderwijs, zodat het gewone onderwijs meer toegankelijk wordt voor leerlingen met autisme? Hoe kunnen we scholen en andere verwijzers gerichter adviseren bij het aanpassen van het onderwijstraject en de eventuele rol van SIO daarin voor leerlingen met autisme?
We starten met een literatuurstudie. Daarna gaan we na wat de wettelijke kaders en mogelijkheden zijn via een documentenanalyse en gaan we op zoek naar goede praktijken door interviews af te nemen op scholen. We leggen de resultaten uit de literatuurstudie, analyse van goede praktijken en de interviews uit het eerste deel van het onderzoek voor aan focusgroepen van ouders en leerkrachten, leerondersteuners en CLB-medewerkers om samen na te denken over meer structurele aanpassingen in het onderwijs. We ontwikkelen een inspiratiegids voor het vormgeven van geïndividualiseerde onderwijstrajecten en de rol van synchroon internetonderwijs daarbinnen voor leerlingen met autisme. 


Samenwerking

Bednet vzw

Kristien Lacluyse en Mathieu Tallon


Contactpersonen AWA
Sara Van der Paelt en Jarymke Maljaars